Fotogrammi & valokuvaus


Fotogrammit 

Fotogrammit onnistuivat ryhmällämme vaihtelevasti. Vaikka kaikki fotogrammit eivät onnistuneetkaan, osittain laitteidenkin vuoksi sillä toinen koneista teki kuvista harmaita ja toinen piti valottaa manuaalisesti, oli kokeileminen ja harjoitteleminen opettavaa.
Lainailimme toisiltamme materiaaleja, sillä kahdella ryhmästämme oli pientä vajetta välineistössä kun taas yhdellä oli tavaraa hyvin paljon. Keskustelimme myös keskenämme valoitusajoista ja ohjeistimme toisiamme parhaamme mukaan.
Prosessi oli siis hyvä kokemus ja kaikille jäi positiivinen olo tunnin jälkeen. Jokainen sai vaikeuksista huolimatta onnistuneita töitä aikaan ja opimme mielestämme paljon.  Ja manuaalisen valottamisen kokeilemisesta voi olla tulevaisuudessa hyötyä, sillä jokaisella koululla ei välttämättä ole ajoituslaitteistoa.

Yhteinen kuvasarja: Mustavalkoista magiaa
Sruktuuri - Piia

Välimatka - Jonna

Liike - Jonna

Tasapaino - Sonja
Jännite - Sonja
Läpinäkyvyys - Sonja


Rytmi - Piia
                                                                                                                
                                                                      
Jonna:
 Fotogrammien tekeminen oli hauskaa, vaikka jokainen fotogrammi ei onnistunutkaan. En pyrkinyt ottamaan tiettyjä aiheita vaan lähinnä kokeilin.










Piia:

Fotogrammeja varten olin keräillyt kotoa kaikennäköisiä esineitä mukaani. Minulla oli koruja (korvakoruja, helmiä), ruokailuvälineitä, sakset, huovutusvillaa, kangasta, nappeja, hakaneuloja.. jne. Lisäksi olin kerännyt kouluun tullessani lehtiä ulkoa. Lainasin joitakin tavaroita myös kavereilta muun muassa pitsiliinaa ja seteliä.





 

"Rytmi". Helmien asento ja säännöllisyys luo rytmisyyttä. Tämä on onnistunein vedokseni helmillä. Kaksi seuraavaa ovat menneet liian harmaiksi joko koneesta tai valotusajasta johtuen.

Pilalle mennyt kuva helmillä. Valotusaika on luultavasti pielessä.

Pilalle mennyt kuva helmillä. Tässäkin fotogrammissa on luultavasti kyse väärän pituisesta valotusajasta.


"Sruktuuri". Tämän kuvan tein läpinäkyvällä kankaalla. Kankaan kuviot muodostavat tietynlaista säännöllistä pintaa. Tämä on mielestäni yksi parhaiten onnistunut työ minun osaltani. Tämän fotogrammin tein toisen ryhmän laitteella, joten luulen, että laitteissa oli jonkin verran eroja, sillä toisilla laitteilla fotogrammit näyttivät onnistuvan useammin kuin toisilla. Joillakin laitteilla fotogrammeista tuli lähes poikkeuksetta harmahtavia ja sumeita.


Ensimmäinen kokeiluni. Käytin tätä fotogrammia tehdessä korvakoruja. Valotusaika oli muistaakseni 2,5 sekuntia.


"Läpinäkyvyys". Mielestäni oli hyvin mielenkiintoista kokeilla valotusta setelillä. Epäilin, että se ei välttämättä tule näyttämään siltä, mitä ajattelin, mutta fotogrammi onnistui yllättävän hyvin!


"Tasapaino". Haarukka ja veitsi täydentävät toisiaan.Tätä fotogrammia valotin todella pitkään. Luulen, että harmaus johtuu siitä, että annoin kuvan olla liian vähän aikaa kehitteessä, koska säikähdin, että kuvaa menee liian tummaksi.

"Jännite". Lusikan pehmeys ja kaarevuus vastaan haarukan pistävyys ja terävyys. Jos tätä fotogrammia vertaa äskeiseen ruokailuväline kuvaan, eron huomaa heti. Edellistä kuvaa on valotettu pitkään ja tätä kuvaa vain ihan pari sekuntia.


"Välimatka". Sakset menevät kohti leikattavaa kangasta, mutta eivät vielä osu siihen. Tässäkin fotogrammissa valotusaika oli todella lyhyt.



Sonja:
Olin lukenut väärin taulukkoa, josta selvisi, millä kuvaamataiteen demotunnilla tehdään mitäkin. Kuvittelin fotogrammin teon olevan viikkoa myöhemmin, jolloin olisin ehtinyt hakea tarvikkeita Parikkalasta. Vasta viimeisenä iltana huomasin virheeni, mistä johtuen fotogrammitarpeeni ovat melko arkipäiväisiä: 

Fotogrammitarpeeni.


Ensimmäinen kokeiluni. Halusin testata, miten puun lehdet, sanomalehtileike, kangaspala, kaulakoru ja hiukset käyttäytyvät fotogrammissa. Valotusaika pari sekuntia.

"Liike". Ajattelin kuvata liikettä kaulakorun avulla. Käytin todella pitkää valotusaikaa (n. 1,5 min), sillä ajattelin, ettei valo kuitenkaan tule korun lävitse liikaa, ja halusin saada kukan ohkaisemmat kohdat näkyviin. Valo kuitenkin tuli korusta liikaa läpi, ja kuvasta tuli todella epäselvä.
"Tasapaino". Halusin kokeilla lehtiä tarkemmin. Tarkoitus oli valottaa lehtiä sen verran, että paksumpienkin lehtien ruodot tulisivat näkyviin, mutta vaahteranlehti ei valottuisi liikaa. Valotusaika olikin sopiva, mutta kuva epäonnistui, koska pidin sitä kehitteessä liian vähän aikaan. Kuva lähti tummumaan nopeasti, ja kuvittelin vaahteranlehden häviävän kokonaan, jos jatkan fotogrammin pitämistä kehitteessä. Myöhemmin kuitenkin tajusin, että tämä johtui siitä, että pimiössä kuva valehtelee - päivänvalossa kuva on paljon haaleampi.
"Rytmi". Jatkoin lehtien tutkimista, tällä kertaa ajattelin olla tekemättä virhettä kehitteen kanssa. Pidin kuvaa tarpeeksi kauan kehitteessä, ja se onnistui edellistä paremmin.
"Liike". Päätin kokeilla uudestaan läpinäkymättömien esineiden valottamista - tällä kertaa tekemättä sitä virhettä, että valotan liian pitkään. Valotin saksia vain pari sekuntia, ja saksien ääriviivat tulivat selkeästi esille. Kuvani taustasta tuli kuitenkin haalea verratessani sitä muiden parin sekunnin valotusajalla tehtyihin kuviin. Muut valotuskonettani kokeilleet huomasivat myös taustan haaleuden. Liekö ero johtunut osittain koneestakin?
"Jännite". Jännite syntyy pehmeän pallon ja terävän haarukan välille. Haarukka on ikään kuin "syömässä" palloa. Valotin kuvaa edellistä pidempään, ja kehitinkin sitä tarpeeksi, mutta tausta jäi taas haaleaksi.
"Läpinäkyvyys". Halusin kokeilla fotogrammin tekoa läpinäkyvällä nokkahuilulla. Halusin nokkahuilun taakse jonkin kuvion, jotta läpinäkyvyys tulisi selkeämmäksi, joten viritin tyllikangasta valokuvapaperille. Valotin alle sekunnin, sillä pelkäsin läpinäkyvien materiaalien valottuvan liikaa. Kuva jäi liian lyhyen valotusajan vuoksi haaleaksi.
"Läpinäkyvyys 2". Edellinen kokeiluni nokkahuilulla oli mielenkiintoinen - tyllikangas tuli jo hiukan näkyviin huilun takaa. Halusin kuitenkin tummempisävyisen kuvan, ja kokeilin valottaa huilua parin sekunnin ajan (ei liian kauan, jottei ohut tyllikangas katoaisi näkyvistä). Annoin valokuvapaperin olla kehitteessä ainakin 15 minuuttia, sillä läpinäkyvyys syntyi todella hitaasti. Tämä kuva onnistui jo paremmin.
"Tiheys/struktuuri". Tarkoitukseni oli aluksi kuvata tiheyttä apiloilla tai napeilla, mutta valokuvapaperi olikin niin pieni, etten saanut niitä mahtumaan tarpeeksi kuvaani. Päätin kokeilla valottaa rei'ittäjällä tehtyjä paperiympyröitä. Tiheimmässä kohdassa oli tarkoitus olla päällekkäisiä paperipaloja - halusin kokeilla millaista jälkeä näin syntyisi. Valotin kuvaa noin sekunnin, mutta ympyrät jäivät haaleiksi, sillä paperi oli liian ohutta.
"Välimatka". Viimeisessä kuvassa kokeilin katkenneen viivoittimen valottamista. Valotin 0,2 sekuntia, mutta viivoittimen kuva jäi epäselväksi, sillä se oli liian läpinäkyvä esine.

Lopputulokseltaan suurin osa fotogrammeistani "epäonnistui", mutta prosessi itsessään oli opettavainen. Kokeilin fotogrammin tekoa ensimmäistä kertaa elämässäni, ja oli hienoa huomata, kuinka jo kymmenellä kokeilukerralla oppii valotus- ja kehitysajan muuntelun merkityksen. Ymmärsin kuvan syntytavan niin syvällisesti, että osaisin nyt opettaa siitä myös oppilailleni.


Valokuvaus:

Yhteinen kuvasarja: Ankea, mutta kaunis syksy

Lavastettu - studio (subjektiivinen) - Piia


Valo ja varjo - Sonja
Hetken valinta - Piia                             
Löydetty - luonto (objektiivinen) - Jonna
Näkökulman valinta - Piia
Näkemyksellinen, tulkitseva - Sonja
Dokumentoiva - Sonja

Jonna:
Hetken valinta - Täydellinen alkusyksyn iltapäivä. Mielestäni tämä on paras vuodenaika ja halusin ikuistaa itselleni niin tärkeän Saimaan. Tämä oli todellakin hetken valinta, kävelin koulusta kotiin ja maiseman nähdessäni se oli pakko ikuistaa!


Lavastettu - studio (subjektiivinen) - Halusin kuvata rauhallisen kuvan, jossa normaalisti kirjojalukematon poikaystäväni ja villi koirani olisivat samassa kuvassa. Koiran oli tarkoitus maata, mutta eläinten kanssa ei saa aina mitä haluaa.

Näkökulman valinta - Kun laitoin ruukkukasviin pienen nukkeni se alkoi näyttää viidakolta. Tässä siis hain sitä, miten erikulmista ja erilaisin silmin katsottuna asiat näyttävät aivan erilaisilta.


Tallentava - dokumentti (objektiivinen) - Ruska. Vaahtera oli tuolloin kauneimmillaan mielestäni ja halusin dokumentoida sen väriloiston.

Näkemyksellinen - tulkitseva (subjektiivinen) - "Lisää taidetta kaduille" Mielestäni kaupunkeihin tarvitaan väriä. Tämä myös toivottavasti vähentäisi tylsää tägäämistä, jonka tuloksena syntyy muutaman kirjaimen epäesteettinen suttu.

Löydetty - luonto (objektiivinen) - Yliopiston pihan pusikosta räppäsin tällaisen kuvan kun olin juoksemassa kouluun. Tarkoituksena tuoda esille sitä, että luonnossa on paljon kauniita asioita jos viitsii hidastaa tahtia ja katsoa.

Ilmaisutekniikan valinta - valo ja varjo - En halunnut ottaa perinteistä valo/varjo-asetelmaa, joten päätin käyttää apuna BJD-harrastustani. Kuvassa poseeraavat yksisarviskaksoset Kuura ja Myrsky, jotka todellakin ovat valo ja varjo, niin ulkoisesti kuin sisäisestikin.



Piia:

Lainasin vanhempieni uutta kameraa kuvien ottamista varten. Se on digikamera, mutta se on varustettu paremmalla zoomilla. Olen aina pitänyt valokuvaamisesta, ja kuljetan kameraa muutenkin paljon mukanani, joten kuvien ottaminen sujui melko luonnostaan. Kuvia ottaessani opin hieman lisää uuden kameran käytöstä, ja voin siis jatkossakin hyödyntää tätä taitoa!
 

Hetken valinta - "Pesuhetki". Lokki oli juuri pärskyttämässä vettä nokallaan, kun nappasin kuvan.                                       

Tallentava - dokumentti (objektiivinen)
 - "Kovaa työtä". Pikkusisko auttamassa isää puutöissä.
                                         
Löydetty - luonto (objektiivinen) - "Syksyisiä lehtiä lenkkipolun varrelta"
                                         
Lavastettu - studio (subjektiivinen) - "Hauvat pihatöissä"

Näkemyksellinen - tulkitseva (subjektiivinen)
"Liikenne on vaarallista". Kuvalla otan kantaa siihen, että liikenne on todella vaarallista. Ihmisten on syytä noudattaa liikennesääntöjä ja varustautua liikenteeseen sopivalla tavalla, sillä liikenteessä on niin monenlaisia ihmisiä. Osa on kiinnostunut vain omasta kiireestään eikä paljon katsele tuleeko pyöräilijöitä/jalankulkijoita. Oikeanlaisella varustuksella varmistat sen, että autoilijalla on ainakin mahdollista nähdä sinut.
                                        

Ilmaisutekniikan valinta - valo ja varjo - "Valon leikki". Kallion pinnasta osa jää täysin varjoon, osaan pinnasta osuu auringonvalo.



Näkökulman valinta - "Parisuhde riita". Näyttää siltä kuin kuvan sorsapariskunnalla olisi tullut riitaa, ja naaras sorsa on lähtenyt pois uros sorsan luota mököttämään.

Sonja:
Ennen tätä kuvaustehtävää olen keskittynyt kuvaamaan pääasiassa eläviä kohteita: elämäni eläimiä ja ihmisiä. Kohde on ollut monesti kuvissani keskeisin asia, enkä ole juuri miettinyt sommittelua. Tämän tehtävän myötä ymmärsin, miten miellyttävä sommittelukin voi olla kuvan päätarkoitus. Kamera on alkanut kulkea entistä enemmän mukana, kun olen oppinut kuvaamaan vaikkapa vain kauniita varjoja, hyviä kuvakulmia tai erikoisia värejä luonnossa.
  
"Tallentava, dokumentti (objektiivinen)". Kuvasin poikaystävääni navettatöissä. Kuva dokumentoi työntekoa objektiivisesti enkä halua ottaa sillä mitään kantaa sonnien pitämisen eettisyyteen.
"Löydetty, luonto (objektiivinen)". Kuvasin syksyisiä värejä koulun pihalla.
"Hetken valinta". Pienen koiran riemua. Ohikiitävä hetki, kun koira on innostunut leikkimään.
"Näkemyksellinen, tulkitseva (subjektiivinen)". Kävin kuvaamassa vanhaa alakouluani Parikkalassa. Koulu on vastikään purettu, sillä opetus keskittyy yhä suurempiin yksiköihin. Kuvani on kannanotto kyläkoulujen lakkauttamiseen. Keinu on jäänyt tyhjilleen ja se on sittemmin rikottu. Piha on heinittynyt eikä tuttujen portaiden päässä enää näy koulurakennusta. Pyrin korostamaan rappiotunnelmaa kuvan rusehtavalla sävyllä ja rajaamalla kuvan niin, että oikeassa ylälaidassa olevan kuolleen näköisen puun oksat jäävät kuvaan.
"Valo ja varjo". Puun varjo lenkkireittini varrella. Olen katsellut samaa varjoa monet kerrat; päivisin auringonvalo heijastaa rakennuksen seinälle ympäröivien puiden oksia ja lehtiä, mutta iltaisin katulamppu luo terävärajaisen varjon yhden ainoan puun rungosta.
"Lavastettu, studio (subjektiivinen)". Kuvasin kotitalousluokassa muovisia ruokanäytteitä. Kuvassa vastakohtaa terveellisten ja epäterveellisten ruokien välillä korostavat eriväriset aluskankaat.
"Näkökulman valinta". Parikkalan juna-asema kuvattuna likaisimmalta nurkaltaan.